QR 15

Matematik på OPLEVELSESSTIEN:

Ok – indrømmet. Den her QR-kode er lavet af nogle lærere og ikke af elever, som de andre QR-koder.  Men naturen er rigtig god at lave matematik i, så det skal jo med:

OPGAVE 1: Kvadratmeter og kubikmeter

OPGAVE 2: SYMMETRI (spejling)

Gå på jagt efter materialer i naturen.

Klask en klup ler på en træstamme.

Byg et symmetrisk mønster med materialerne i leret.

Tag et billede og tegn symmetriakserne ind på billedet.

Du må godt lade dit symmetribillede blive hængende. Se hvad 4.klasse har lavet her:

OPGAVE 3: Tag et reb (ca. 2-3 meter) med ud pr. gruppe

Find sammen 5 og 5. Alle fem skal hele tiden holde i rebet og bruge det til at bygge figurene (polygonerne) fra skemaet nedenfor. Tegn skemaet af, og tal om/ tegn skitser, inden I bygger figurene med rebet, for hvad er det lige I skal bygge?:

OPGAVE 4: Brøker (brug gerne målebånd, lommeregner, papir og blyant):

Find sammen 2 og 2. Find fire pinde, der er lige lange.

– Del en pind i 2 dele: Skriv 1/2 ved hver af dem

– Del en pind i 4 dele: Skriv 1/4 ved hver af dem.

– Del en pind i 3 dele: Skriv 1/3 ved hver af dem.

– Del en pind i 6 dele: Skriv 1/6 ved hver af dem.

Hvad finder du ud af? Brug gerne målebånd og lommeregner. Så kan du vise det hele med divisionsstykker. Og gangestykker for at kontrollere.

OPGAVE 5: Problemregning for de ældste med FDF-HUNDIGE 

Her er bænken 9.klasse byggede på OPLEVELSESSTIEN med FDF-Hundige. Det var der meget samarbejde og matematik i: 

Forarbejde til problemløsningen med Huskespil: HUSKESPIL FDF i Hundige

Forarbejde til problemløsningen med Homonymer: Homonymer FDF i Hundige

Selve problemløsningen med FDF-Hundige:Matematik med FDF