Etablering af udeklasserum

Med inspiration fra corona-nedlukningen ønskede vi at etablere et ude-klasselokale, så eleverne kan undervises udenfor med siddepladser og mulighed for tavle mm.

Vi søgte Naturvidenskabspuljen og indledte arbejdet i uge 39.

Først fjernede 5.årgang en gammel hæk for at gøre plads til udeklasserummet.

Så fik vi besøg af en betonblander. Elever fra 5x var arbejdsmænd udenfor hele dagen. Betonen skulle fra betonblander – til trillebør – til murerspand – til støbespand. Vi fik fyldt 30 store spande med beton. Efter betonen var kommet i støbespande skulle det stampes for at få lufthuller ud.

Når betonen har hærdet i 28 dage, så skal betonen ud af formene. Med hamre vil vi slå plastspandene i stykker, for vi regner ikke med at betonen bare slipper, og et siddemøbel i en spand er temmelig tung at flytte rundt med.

Eleverne har lavet tegneserier om forløbet: Tegneserier

Når vi er færdige, har eleverne selv støbt dejlige siddemøbler af beton og vi kan tage vores nye Udeklasselokale i brug og være mere udenfor.

Der hvor der før var en hæk skal vi have en metalplade op, så den kan fungere som en ude-tavle.

Insekthoteller

I nærheden af udeklasserummet har 5. årgang arbejdet med at etablere insekthoteller. Vi har stablet paller ovenpå hinanden og i hvert lag er der lagt forskellige materialer til forskellige dyr Nederst har vi lagt jord til jordlevende dyr som fx regnorme og myrer. I næste palle har vi lagt et lag af førn (blade, kviste mm) til de insekter der lever i dette lag – biller og bænkebidere. Derefter lag af mursten og murbrokker, så der sprækker og revner til fx edderkopper. Øverst et lag med bambusgrene og tykke grene med huller til murbier, snyltehveps og andre insekter, der lever i huller. Vi har også planlagt at der skal tag på, for at træet ikke rådner for hurtigt.

Fuglemad

2. årgang har lavet fuglekugler med mad til fuglene om vinteren. Først har eleverne bundet snor i grankogler. Palmin og peanut blev smeltet og en masse fuglefrø blandet sammen. Alle eleverne gik i gang med at producere fuglekugler: grankoglerne blev først dyppet i fedt og dernæst rullet i fuglefrø, så der satte sig en masse fuglefrø fast på grankoglerne. Til sidst var eleverne ude ved vores udeklasserum, og mange andre steder på skolen for at hænge fuglekugler op. En masse fuglekugler er gemt, så eleverne løbende kan hænge fuglekugler op.